March 29, 2010

Okuyorum Ö, Okuyorum Mö


Biraz önce Amazon'dan ısmarladığım yeni kitaplarım geldi. Tam karşımda, sehpanın üzerinde üstüste duruyorlar. Dört tane, gıcır gıcır. Benim günlük işlerimi bitirip hepsini şöyle bir karıştırmamı ve ilk hangisini okuyacağıma karar vermemi bekliyorlar. Seçilen şanslı kitap ortada kalacak, diğerleri kitaplıktaki yerlerini alacaklar. Kimbilir ne kadar bekleyecekler sıra onlara gelene kadar. Rekabet seviyesi çok yüksek, onlardan çok daha önce sıraya girmiş kitaplar var hala beleyen, büyük ihtimalle de bir süre sonra yenileri katılacak aralarına. Peki madem sırada bekleyen o kadar kitap var neden hala yenilerini ısmarlıyorum?

Kitap almak bir gereklilik mi yoksa bağımlılık mı bazen emin olamıyorum. Kitap okumanın iyi bir alışkanlık olduğuyla ilgili bir şüphem yok, bana çok keyif verdiğini de biliyorum yine de bazı kitapları sadece sahip olma isteğinden aldığımı düşünüyorum.

Amazon'un sitesinde oradan oraya savrulduğum ve savruldukça daha çok kitabı sepete attığım ve bir türlü hangilerini alacağımı bilemediğim günlerin birinde kendime aylık bir limit belirlemeye karar verdim. Ayda bir defaya mahsus olmak üzere $50'lık kitap alışverişini uygun buldum. Böylece alamadığım kitaplar için çok üzülmeyecek, aldıklarımla avunup bir sonraki ayı bekleyecektim. Bu uygulamaya başlayalı neredeyse bir sene oluyor. Psikolojik olarak çok rahatlatıcı, Amazon'la ilişkim düzene girdi, Şimdi keyifle dolanıyorum sanal raflar arasında.

Ama yine de sorgulamadan edemiyorum bazen. Son zamanlarda sepetimi ve raflarımı dolduran kitaplar genelde beslenme, sağlık, yemek konularına yönelik. Çoğunlukla da okulda işlenen konulara göre değişiyor ilgi alanım aydan aya. Ismarladığım bütün kitapaları bir ay içinde bitiremiyorum. Genel olarak romandan daha uzun sürüyor okumak. Dediğim gibi kitaplıkta sıraya giriyorlar, bu durumda onları bitirene kadar yeni kitap almayayım diyorum ama bu sefer de 'wish list'te sıra kalabalıklaşıyor. Kütüphanemin büyümesinden için için zevk alıyorum ama sonra çok toz tutuyorlar, evde çok yer kaplıyor, taşınırken de çok yer kaplıyorlar, uzun mesafe taşınmak istesen çok pahalıya geliyorlar vs vs... Türkiye'deki kitaplarımı eleyip bir kısmından ayrılmayı ancak bu yaz sonu becerebildim, kalan kısmı ise hala annemin evinde duruyor. Ben bir daha ne zaman Türkiye'de yaşayacağımı bile bilmiyorum, buraya getirmek de çok pahalı, hem burada o kadar yerim de yok. Kaderlerine boyun eğmiş, öylece duruyorlar annemin salonunda.

Amazon, Kindle diye nefis bir ürün çıkardı, sanırım başka markaların da var benzer ürünleri. Bir nevi elektronik kütüphane. Bütün kütüphaneyi iphone'dan hallice bir tabletin içine sığdırabiliyorsun, kitapları daha ucuz, aldığın anda eline ulaşıyor, toz tutmuyor, yer kaplamıyor, seyahat ederken yanıma hangi kitapları alacağım derdine son veriyor, ayrıca internete de bağlanıyor. Metroda gittikçe daha çok insanın elinde görüyorum ve fikir hoşuma gidiyor. Ben yanıma alacağım kitabı o günkü çantamın boyuna göre seçerken, Kindle'ı olanların hiç öyle bir dertleri yok. Henüz ilgi alanımdaki bütün kitapların Kindle versiyonları çıkmadığı için çok acele etmiyorum ama çok kısa bir süre içinde bütün kitapları elektronik olarak çıkaracaklarından eminim. Peki aynı şey olacak mı? Kitaplar bilgisayarın içinde bir dosya haline geldikleri zaman da bu kadar keyif verecek mi acaba kitap satın almak? Yoksa her birinin farklı kapak tasarımı, boyutlarındaki ufak farklar, sayfaların okurkenki hissi, parmağın ucunu hafifçe yalayıp sayfayı öyle çevirmek, kitapların kütüphanedeki dizilişleri de ayrı birer keyif mi veriyor kitap sahibine?

Bekleyip göreceğiz.

5 comments:

  1. Kokia asks to the writer:
    Why do you not mention the iTaB? Kindle is so passé. Kindle is already pooping his pants out of fear. With I Tab you can also watch movies when you riding the metro and listen to music.

    ReplyDelete
  2. Bence ayda $50 butce cok sahane olmus. Ben derim ki eski usul kitaptan sasmayalim. Paylasalim kitaplari, degis tokus edelim, isimiz bitince de baskalarina, kutuphanelere ya da eski kitap satan dukkanlara verelim. Bir elektronik alet daha sokmayalaim evimize, cebimize.

    ReplyDelete
  3. To Kokia: I think I am passé too, I had no idea what i-tab is, now I checked the website. But I think I still prefer kindle over itab, I have my notebook to watch the movies, listen to music and internet. We don't even have a tv at home because I can easily be addicted to it. If I can watch movies and sitcoms in the metro I'm afraid I would do that instead of reading or just sitting and looking around:))

    To Esin: Hem cok haklisin elektronik aletler konusunda, her yanimizi istila etmis durumdalar ve hepsi de asagi yukari ayni isleri yapiyor ama bir konuda uzmanlasmis sanki. Ama benim gibi yeri yurdu belli olmayanlar icin de eski usul kitaplari tasimak cok buyuk dert. Simdi butun yaz Turkiye'de olacagim, neredeyse bir bavulu kitaplara ayirmak gerekecek. Cok kararsizim bu konuda.

    ReplyDelete
  4. To Kokia again: I think iTab is a fake product. The website is the same as Apple and it's a little creepy.
    Are you two making fun of me?

    ReplyDelete
  5. I am all for kindle. YES. Let's get kindle all together and then we can share our kitap files through our kindles. Yeah yeah yeah

    ReplyDelete